na správném pochopení a plnění vlastní role v týmu a na facilitaci roz–
voje týmu.
Při výcviku interkulturních kompetencí nelze tyto behaviorální kompe–
tence všechny důkladně procvičovat, to je spíše záležitostí např. výcviků
manažerských dovedností, ale existuje řada technik, které alespoň dané
téma otevřou a ukážou na možnosti dalšího rozvoje.
Kompetence jsou dále členěny na podskupiny a ke každé z nich je vy–
pracováno několik technik, jak je rozvíjet či podporovat. Jedna technika
rozvíjí vždy více kompetencí.
Interkulturní kompetence popis jednotlivých kategorií
Pro členění publikace a následně pro potřeby výcviku byly vytvořeny tři
základní kategorie, do kterých byly zařazeny klíčové kompetence. Je nutné
zdůraznit, že se jedná o teoretický model, některé dílčí kompetence spada–
jí i do dvou kategorií.
Tabulka č. 1 – Přehled interkulturních kompetencí
| KOGNITIVNÍ KOMPETENCE | |
|---|---|
| reálný pohled na sebe sama | posilování sebereflexe sebepojetí |
| kulturní identita | uvědomit si vlastní „kulturní závaží“ kulturní já uvědomit si vlastní kulturní hodnoty, normy a tradice a jejich význam pro svoji osobnost |
| poznatky o cizí kultuře | získat poznatky o cizí kultuře přiblížit se způsobu myšlení v cizí kultuře správně analyzovat chování příslušníka cizí kultury uvědomit si rozdíly mezi vlastní a cizí kulturou |
| předcházení předsudkům, stereotypům tolerování odlišnosti |
naučit se být „kulturně“ otevřený a tolerantní posílit pozitivní postoj vůči cizím kulturám |
13